Ji bo ku em însan û civak fehm
û îdraq bikin, jîyan û dinyayê ronî bikin, dahatûyeke biewle û rind înşa bikin
hem divê em evolusyona bîyolojîk, jeolojîk û civakî/kulturî baş bizanin hem jî
divê me xwedî fikirîna evolusyonî bibin. Çimkî bêzanînê û fikirîna evolosyonî
hemû zanîn, îdraqkirin û fehmkirinên me qels, kêm û nîvco bimînîn û negihêjîn
herî rast.
Hata modernizma evolusyonê û
sosyalîya civakan ji hev cûda bûn û li her civakê ne wekî hev bû lê, bi raya
teknolojîyê dinyaya modern globalîze bû; bi tabîrekî din, “dinya bû wekî
gundekî”. Modernizmê bû sedemê hemankirina evolusyona sosyalî yên gelek
civakan. Di encama globalîzmê de evolusyona sosyalîya civakan edî ne ji hev
cûda, evolusyona piranîya civakan bû wekî hevdû. Problema mezin ji vir
derdikeve, çimkî evolusyona sosyalî ya gelek civakan negihîştîbû qonaxa
evolusyonê modern, ji bo ku bigihêjîn vî qonaxê dibe ku gelek qonaxê din derbas
bikirina lê gelek civak ev qonaxê nejîyan, nepejirandin û xwemalînekirin yekser
derbasî dawîtirîn qonaxê bûn.
Kurd, evolosyona xwe ya
sosyalî qonax bi qonax nejîyayî, nepejirandin û xwemalînekirin, derbasî
qonaxeka raserî bûn. Ji bo kurdan hêj çend qonaxan mabûn derbasî modernizmê
bibin lê xwe di navenda (ortê) mordernizmê de dîtîn. Ji krîz, paradoks, buhran,
diltengî û teşqeleyê, derengmayînê ji vir derdikeve.
Bifikirin ku çend takekesên
netewekî dixwazin li serê jenosîdeka netewa xwe filmekî bikîşîn lê dezge û sazî
wî, revêbire wî û gelê wî fehmkor, guhnedêr û bêeleqeye. Bi dil û devê xwe jî
piştgirî nadin ku ev filmê bên kişandin.
Bifikirin ku dixwazin li serê
jenosîda netewekê de filmekî bê kişandin lê kamera tune ye, kamera tê
peydakirin, lîstikvan tune ye, lîstikvan tê peydakirina, bûtçe xelas dibe,
butçe tê dîtîn, bobelatekî tê li serê derhênerê, filmê tê kişandan salona
sînema tune ye ku filmê wê/î bên nîşandayîn, di mekanekî vekirî de
nîmayişkirina filmê dest pê dike!…
Şewket Emîn Korkî gilî û
gazind û lome nekiriye û ji bêîmkanîyan û ji meseleyekî jirêzê çîrokeka
orjînal, afirîner, balkêş, trajîkomîk, netewî û gerdûnî derxistîye hem jî dilê
xwe rehet kirîye.
Filma “Bîranînên Li SerKevirî”
(2014) sêyemîn a metraj dirêj ê Şewket Emîn Korkî ye, di sala 2014an de ketiye
vîzyonê û 97 deqiqe ye. Berî jî bi nava “Crossing The Dust” (2006) û “Kick Off”
(2009) du direjfilmê wî û çend kurtefilmên wî din jî hene. Îhtîmala mezin îsal
jî filma wî ya nû bi navê “The Examê” bikeve vîzyonê.
Di peywendîya Kurdistan de
filma “Bîranînên Li Ser Kevirî” di welatên derengmayî de têkilîya civak û
sînema û pêvajoya kişandina filman û nîşanî me dide û bersiva wekî van pirsan
dide; bîrewerîya sînemaya civakî çi aste de ye, filmekî çawa tê kişandin,
îmkanên kişandina filman çi ne û zehmetî û astengiyên kişandine filman çi ne.
Filmê di nava filmê de ye:
Mijara filmê li ser Jenosîda Enfalê kişandina filmekî. Mijara ku her takekesê/î
kurdî têkildar dike. Ne mijareke takekesî, evînî an jî ne tiştekî din e. Li
rexmî mijara filmê mijareka netewî ye jî jixwe filmê ji aliyê gel û rêvebirinê
ve nayê piştgirîkirin û destekkirin hem jî ji bo gelê nabê çoş, kelecan û
meraq. Nava serlehengê mêrê Roj Azad e. Roj Azad, Îbrahîm Tatlisesî tîne bîrê.
Demekê Îbrahîm Tatlises ji bo karê înşaatê çûbû Başûrî. Başûrîyan gelek eleqa
nîşanî Tatlisesî dabûn.
Populerbûn û hunera erzan çawa
pere dike û girîngî tê dayîn, lêbelê di meseleyeka netewî di çawa fehmkor in û
çênebûna hişmendîya netewî; girîngî nedayîn û xwedî derketina jenosîda xwe,
guhnedêrî û bêeleqemayîna civak û rêvebiran û tunebûna hişmendî, nêrîn û
nêzikbûna wan ya sînemayê nîşanî me dide.
Ji bo meseleyeka netewî
filmekî tê kişandin, lê ji ber tunebûna lîstikvana serekeyê ji çar perçeya
Kurdistanê lîstikvanê tê gerîn. Şewket Emîn Korkî, afirînerîyeka mezin dike;
hem mijara xwe tenê Başûr ra sinordar nake hem jî ji aliyê temsîlê ve tenê bi
Başurî ra sinordar nemaye, jixwe piraniya sînema û edebîyata kurdî bi perçeya
xwe ra sinor diminê, cîyê daya pirrengîya Kurdistanê, bi vî hawî mijara filmê
bi çar parçeya Kurdistan ra têkildar dike: wekî filmên û bibîrxistina Yilmaz
Guney, Dengbêjî, Hewreman, Serhad, Soran, Kurmanc, Rojhelat, Bakur…
Di têkilîya serdestan û
bindestan de, bindestî bê çavên û aqilê serdestên xwe nikarin binêrîn li xwe û
li serê xwe bifikirin lê di filma Bîranînên Li Ser Kevirî de çavên û aqilê
serdestên kurdan tune ye, kurd bêyî çavên wan bi çavên xwe, bi xwe dinêrin, bi
aqilê xwe li serê xwe fikirîn. Bê serdestan em dikarin teheyûlê xwe û welatê
xwe bikin. Pêkhatîna vî dîyardeyê nîşaneya gihîştîna astekî gelek berz e û
pêşketin û azazbûn e… Em dikarin behsa ontolojîyeka kurd û sînemeya kurdî bikin.
Em dest bi avakirina zemanê xwe kirine. Ev diyarde hem jî nîşaneya hêbûna
sînemaya Kurdî ye. Nîqaşên sînemaya Kurdî heye an jî tune ye pûç û vala dike.
Şewket Emîn Korkî an jî
derhênereke/î din bikare li serê gendelî an tabûyên din ên Başûr an jî yên giştî
filmekî bikişîne. Wê çaxê asta sînemaya Kurdî gelek berztir bibe.
Piraniya filmên kurdî xwe li
ser nîşandayîna hêbûna kurdan ava dikin. Filma “Bîranînên Li Ser Kevirî”
nîşandayîna hêbûna kurdan derbas kiriye. Neketiya meseleya hêbûn an jî tunebûna
kurdanî. Ketiye meseleya hêbûna kurdan çawa, divê çawa bê; mînak di filmê de
jin bi mêrê xwe ra soranî mêr jî bi jina xwe kurmancî qisey dikin; tê ev wate
ku yekîtiya zimanê kurdî çêbûye û rêyên minaqeşeyê ji me ra vedike: Realîteya
kurdan, bersiva pirsa em çi ne dide, Kurd li serê xwe, civaka bifikirin, xwe
bibînîn, xwe rexne bikin, jê xwe bipirsin.
Di sehneyê dawî ya filmê de,
di mekanekî vekirî de ji bo cara yekem nîmayişkirina filmê her tiştî amade ye.
Derhênerê filmê Huseyn bi erebaya kêmendaman hatiye. Ji bo ku film temam bibe
gelek fedakarî hatiye kirin: Berî Alan mala xwe firotiye û pişt ra jî Huseyn ji
bo ku film temam bibe xwîna difiroşe. Lê di temeşakirina filmê de ji xeynî
derhêner û çend lîstikvan û pismamê Sinor, kes filmê temaşe nake. Di sehneya
dawî de derhêner nîşanî me dide ku: Di welatên derengmayîyan de kesên ku bi
hunerê ve eleqedar dibin bi tenê serê xwe ne.
Kesên ku xwestin filmekî ji bo
netewa xwe bikişînin gelo van kesan cardin bikarin cesaret bikin ku filmekî din
bikêşînin? Ev tişt ne tenê film, roman,
çîrok, fotografkêşî…. û tiştekî din jî dibe.
Welatekî derengmayî encax
dikare bi xebatên wan kesên fedakar û dilsoz, derengmayîna xwe dabîn bike, paş
xwe bihêle!…
* Ev nivîsê berî li ser malpera Sînemaya Serbixwe de hatîbû weşandin :https://sinemayaserbixwe.com/pesveruti-u-behempatiya-filma-biraninen-li-ser-keviri-ye-sewket-emin-korki/
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder