Di sed salên dawî de kurdan çi fonksîyonê dayê-yüklemiştê perwerde kirîye ? Fonksîyonek me daye perwerde xwedîbûnê karek û înşakirina kesayetîyek li gor malbat û civak
e. Divê perwerde me xwedî karek bike. Dayika min her ji min ra dibêje “ ma qey
çima edî ev mektebê te naqede?” Gelo di dawîya de perwerde de karek tunebûna
çend kesan zarokên xwe bişanda zanîngehê? Divê perwerde bi me ra kesayetîteyek li gor malbat û civak û
dîndar çê bike û qetîyen perwerde kesayetîyek, karekterek, jêpirsyarker,
rexneker, ramanger bi me ra çêneke
Ku fonksîyondayina perwerdeyê ev be wê çaxê têkilîya me bi
perwerde ra ez wek perwerdeyê bê zanîn pênase dikim. Perwerde hewce nake ku bi
me ra zanînek çêbike, me zanadar bike.
Ji ber wê perwerde me naguherine û azad nake û ji nav me ra rewşenbîr û
entellektuel mezin, deha dernakevin.
Wê têkilîya me tê wê wate ye ku em li dijî perwerdeyê bi
zanînê ye. Zanîn ronî dike, anormal dike, zanîn zîncîran dişikîne derasayî dike û kesayetîyek ne li gor îqtîdar,
civak û malbatî çê dike. Ji ber wê zanîn, perwerdeyê bi zanînê xeternak û tirsnak tê dîtin. Dema ku em metnên klasîkên kurdî, weşananê
kurdî yê destpêkê sed sala bîstemîn dinêrin têkilî û nêzikbûna bi zanîn ra
gelek erenî ye. Rewşenbîr û nivîskarên
wan metnan, sedemê hemû têkçûnan, bindestî, kolonîbûyîn, serneketinan kurdan;
wek nezanînê tê ditîn.Lêbêle di bîra me
ya kolektîfê û di nav civakê me de hêjatîya zanînê tune ye; zanîn tiştek
bêqiymet û nehêja ye. Ji ber wê zanadar hem xwe hêja hîs nake hem jî civak henekê xwe pê zanadar dike û tu qedir û qiymetê zanadar
tuneye.
Bi kurtasî têkilîya me bi perwerde û zanîn ra ev e. Ji wê
yekê xirabtir, ez nizanim di nav netew û civakê
de din de jî heye an jî tune ye lê
di wan pêncî, çil salên dawî de di nav kurdan de li hemberê zanînê ferasetek
çebûye, ew feraset wek qeneat di nav
civakê de berbelav bûye. Ew feraset ev e: “Zanîn êş e.”, “Zanîn ne bextewarî ye” û “Nezanîn
bextewarî ye”
Ev feraset, ferasetekî xelet, şaş, zirardêr, xwe xesandin e,
geşneker, paşvebir, kêrnedêr,
nepragmatîst… Qe haya me ji me tune ye, em bi vê ferasetê nezanbûnê, cahîltîye her ji nû
ve diafirînîn, weku tiştek rast û rind e pesnê nezanbûn û cahîltî didin,
cahîltîye bilind dikin, dibêjin cahîl bibin û bi wê ferasetê em têralîye xwe
meşru dikin.
Ev feraset ji kengî
ve ye di nav me de çê bûye ? Ev feraset di çil, pencî salên dawî de di nav kurdan de çê bûye. Piştî salên heftî
di nav kurdan de fikrên çepgîrî, felsefîk berbelavbûn. Bi wan fikran ew feraset di nav me de çêbûye.
Birastî jî mirovek zîncîrê xwe şikandîye ew mirov êş
dikêşe û ne bextewar e? Birastî jî zanîn
êş e, ne bextewarî ye û nezanîn bextewarî ye, şadwerî ye? Welewkî ev feraset
rast bibe jî em wê ferasetê red bikin û
qebul nekin, li gor xwe zanînê biwatedar bikin. Lê ew feraset qetîyen ne rast û
heqiqet e. Qetîyen nezanîn ne bextewarî û şadwerî ye. Qetîyen zanîn ne êş e.
Qetîyen zanîn bextewarî ye. Çimkî nezanîn bi xwe êş e, ne bextewarî û şadwerî ye. Nezanîn, cahîltî
êş û ne bextewerîye wilo ke haya nezan û cahîl ji êş û nebextewarîyê wê tune
ye.Weku gelek bindestan ku haya wan ji bindestbûna wan tune ye. Ev jî nîşane me
dide ku di bindest û nezan de hişmendîya xwe zanîn çênebûye. Lê zanîn, di hebûna
xwe de bextewarî û şadwerî, zewq e. Zanîn,
mirov dêrrêzê û cîyawaz û bilind dike.
Ferasatê “nezanîn bextewarî ye û zanîn êş e ” gelo bandorîya
wî li ser zarok û xortên kurdan çi û çawa ye? Ev feraset, di nava zarok, ciwanê
kurd û zanîn de têkilîyek çawa durist bike? Ev feraset di zarok û ciwanê kurd
de îdraqek, nêzikbûnek çawa çê bike?
Ji ber wê ferasetê di binhişê zarok, ciwanek kurd de fikra
“zanîn tiştek xirabe ez ji xwe ra cahîl bimînim” çê bibe, nexwazin bibin xwedî zanîn, zanîn weku ku tiştek tirsnak, xeternak û
bitehlîke ye, divê ez jê dûr bisekinim.
Fersate zanîn êş e û ne şadwerî ye, Cahîltî bextewarî ye di
me de karekterek, kesayetîyek çawa ava kirîye?
Kesayetîyek û karekterek melankolojîk, bohem, nepragmatîst,
salax, ehmeqtî, mazoşîst… Xwedî zanînê
nizana xwe keyfxweş bike, hebûn û jîyanê zewqa û keyfê bistîne, neheqî
zanadarbûna xwe dike û nizana heqê zanabûna xwe bide, hîsa xweerjahîskirina xwe li ser kişandina êşê
ava dike; li dinyayê salaxbûna herî mezin ev e, evqas ehmeq e ku nizane zanîna xwe bizivirine afirandînê, nizana zanînê xwe bikarbîne, xwe bilind û
azad bike.
Zanîn ne kesayetî û karekterek wilo, divê zanîn bi me ra
kesayetîyek û karekterek jêpirsker, rexneker, analîzker,çareserker, afirînêr, curetkar û cesaretkar,bixwebawer,
qurre, îron û mîzahhez, keyfxweş, şadwer,
bextewar, azadî û aramî û kamgîrî çê bike.
Em çawa vê ferasetê bişiknîn? Armanca ev nivîs ev e ku ev
nîvîs ji bo şikandina vê ferasetê bibe kevirek. Ji bo avakirina ferasetê nû ye
zanîn “zanîn hezwerî ye, bextewar, gewre
û azad dike” bibe kevirek. Her dem û cî de em bibêjin zanîn hezwerî ye,
bextewar, gewre û azad dike.
Ku di civaka me de ferasetê zanînê hezwerî, bextewarî şadwerî, gewrebûn û azadî bibuna, civakê
me civakek çawa bibûna?
*Ev nivîs berî di malpera Nuhev de hatibû weşandin.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder