12 Aralık 2023 Salı

Theodor Herzl Îro Kurd Bûya

 


Di nav dîroka cihûyan de giringî û ciyawaziya Theodor Herzl çi ye?

Wekî çend detayan dîroka cihûyan a berî sala 1880 dizanim. Lê piştî wê salê, dîroka cihûyan, rewşa wan a sosyopolîtîk ez bi awayekî firehtir dizanim. Di demên dawî de min li ser dîroka nêz a cihûyan çend kitêb xwendin: Dewleta Cihûyan (2021) ya Thehodor Herzl, Meseleyeke Giring (2022) a Eliezer Ben-Yehuda, Jiyana Min a Golda Meir,  Kudüs… Ey Kudüs (2018) a  Larry Collins û Dominique Lapierre.

Mirov dikare dîroka cihûyan bike sê qonaxên sereke; pêş-sirgûnê; derxistina cihûyan ji Fîlîstînê û belavbûn wan a li çar aliyên dinyayê, paş-sirgûnê û avakirina dewleta Îsraîlê. Qonaxa paş-sirgûnê jî di nav xwe de ji çend qonaxan pêk tê; wekî di sirgûnê de berî îslamê, dema îslamê, serdama navîn, serdema modernîzmê… Şoreşa Fransizan ji gelek aliyan ve rêveçûna dinyayê, neteweyan, însanan, civakan, kulturan û gelek diyardeyên din serobin kirin û guherandin. Ji wan diyardeyan yek jî rewşa sosyolojîk û konjuktorî ya cihûyan li Ewropayê bû; berî Şoreşa Fransizan, cihû li Ewropayê di gettoyan de dijiyan, têkiliya wan bi bajêr re, ketina wan a nav civakê bi destûrên hezar zehmetî çêdibûn. Şoreşa Fransizan, cihû ji girtîgehên gettoyan derdixistin û daxilî jiyana bajarên Ewropa dikirin. Lê vê diyardeyê jî bi xwe re gelek problem û krizên nû anîne.  

Di wan deman de dema mirov digot cihû; du tişt wekî hêma dihatin hişê mirov; yek, tîcaret ango zengînî, du jî, mirovên serkeftî, deha û gewre yên wekî entelektuel,ekonomîst, mihendis, mîmar, hunermend, zanyar… Sedem ev e ku li Ewropayê ji bilî bazirganî û entelektueliyê nehiştin ku cihû karên din bikin. Ku tu dixwest xwe bi ewropiyan bidî qebûlkirin, diviya an tu bibî deha, entelektuelekî gewre an jî bibî dewlemendekî mezin. Hem ji ber serketin û hêzbûna madî hem jî ji ber serketina entelektueliya cihûyan li dijî wan li Ewropayayê diyardeya antî-semîtîzmê derket holê. Di dawiya dawî de antî-semîtîzm bû sedema Holokostê; jenosîda cihûyan…  

Ji piştî salên 1850î ve di nav xwende, nivîskar, rewşenbîr, entelektuelên cihûyan de li ser meseleya cihûyan, wekî şewbê berbelavbûn û harbûna antî-semîtîzmê, li ser rewşa wan a sosyopolîtîk, dahatûya wan  nîqaşên cure bi cure çêdibin. Di wan nîqaşan de du alî hene, aliyê cihûyên sosyalîst, komunîst, antî-siyonîst, li aliyê din jî cihûyên siyonîst hene. Cihûyên sosyalîst dibêjin sosyalîzm çareserî ye û dê me azad bike, cihûyên sosyalîst dişibin kurdên ku îro demokratîkbûna Tirkiye, Îran, Iraq û Sûriyeyê diparêzin lê cihûyên siyonîst azadiya xwe di sosyalîzmê de nabînin, lê nikarin çareseriyeke misoger, daîmî jî pêşkeş bikin. Ciyawazî, curetkariya Theodor Herzl ji vir derdikeve holê, Herzl dibêje divê cihû bibin xwedî dewletekê, hekena tu çareseriya din nabe çareseriyeke daîmî û misoger.

Jixwe xeyala du hezar salî ya cihûyan hebû ku welatê ku du hezar sal berê jê hatine sirgûnkirin, careke din lê vegerin. Ev di nav cihûyan de wekî xeyaleke nemumkin, bêîmkan û razber bû, kesî ji pêkhatina wê xeyalê bawer nedikir, ne xeyaleke geşbîn bû. Curetkarî û ciyawaziya Herzl ev e ku ew xeyal şênber û geşbîn kir, pêkhatina wê xeyalê wekî çareseriyeke daîmî û misoger pêşkeş kir. Çareseriyeke ku ji bo her kesî bêîmkan, nemumkin e, wekî mûcîzeyê ye lê Herzl wê çareseriyê pêşkêş dike. Di nav xwende û rewşenbîrên cihûyan de yekane deng Herzl e ku dibêje ku divê cihû bibin xwedî dewletek. Yek, em bi pereyên dewlemendên cihûyan ji xwe re axekê bikirrin, bikin dewleta xwe, mînaka Arjantînê di rojevê de ye, du jî kirrîna axa Fîlîstînê lê ew çend qat zêdetir bêîmkan tê.

Ew çareseriya xwe wekî kitêbekê bi navê Dewleta Cihûyan diweşîne. Ev xebat ji hêla Fexriya Adsay ve li kurmancî hat wergerandin û ji weşanên Avestayê hat weşandin.

 

Herzl ji ber wê çareseriya xwe di nav cihûyan de wekî dîn û xurifî, şîzofren, wekî ku aqilê xwe wenda kiriye tê dîtin. Hema hema kesek baweriya xwe bi Herzl nayîne. Ji wî re dibêjin dev ji wan tiştan berde. Lê Herzl di armanca xwe de ew qasî geşbîn e ku qet guh nade kesî û bi ya xwe dike. Geşbînî; berî ku tu dest bi karekî bikî, ji xwe bawer dikî ku tu yê bi ser bikevî.

Di wan rojan de min Günlükler (Rojnivîsk), 1. Cîlt (2023) a Theodor Herzl xwend. Di Günlüklerê de tenê du tişt hene. Yek, temam em cihû bibin xwedî dewletek, çareseriya daîmî ev e lê divê dewletek çawa be, Herzl ji her aliyî ve hûr û kûr difikire, hewl dide bersiva wê pirsê wekî projeyeke bêxeta, planeke rêk û pêk şênber bike.  Du jî ji bo realîzekirina wê çareseriyê, Herzl hewl dide ku wê çareseriyê înşa bike û pêk bîne, bike rastî. Ji ber wê jî ew bi her cureyî networkan çêdike. Herzl tê paytexta Osmaniyan Stenbolê, dixwaze bi Siltanê Osmanî re hevdîtinê pêk bîne. Ji bo kirrîna xaka Fîlîstînê Siltanî îqna bike û pere bide Osmaniyan, bi pere Fîlîstînê ji Osmaniyan bikire lê li vir cîlda yekem a pirtûkê diqede.

Di eslê xwe de Günlükler 1. Cilt nîşanî me didin ku kitêba Dewleta Cihûyan di nav şert û mercên çawa de derketiye.

Gelek avantajên me kurdan ji cihûyan hene. Cihûyan ji tunebûnê hebûna welatekî û dewletekê, zimanekî afirand. Bo nimûne; çola Necef kirin deşteke avî. Ya me welat û ziman heye em li ser wî dijîn lê dewlet tune ye. Em di welatê xwe de bêwelat in, ew jî tam tê wateya bêdewletbûnê. Dezavantaja me ji cihûyan ev e ku aqilekî me yê mihendisî, înşaker, çareserker û bajarî tune ye ku em pê xwe bikin dewlet, di cihûyan de aqilekî mihendisî, înşaker, çareserker û bajarî hebû ku ji tunebûnê ji xwe re welatek û dewletek çêkirin. Cihû ji ber sirgûnê, li Ewropayê têra xwe bibûn bajarî em nebûn bajarî, îro jî em hej nebûne.

Îro Theodor Herzl sî û pênc salî bûya, li parçeyekî welatê me bijiya dê çi bikira? Bi rastî îro Herzl kurd bûya dê çi bikira, ji bo çi tê bikoşiya? Çareseriya wî dê çi bûya? Çi plan û proje dê pêşkêş bikirina? Rêyeke çawa dê li ber xwe daniya? Niha ji ku ve û ji çi dê dest bi xebatê bikira?  Li hemberî siyaseta me nêzîkbûn û tevgerên wî dê çi bûna? Wî dê îro xwe neçare, têkçûyî û di korerêyekê de hîs bikira? Dê çi qas geşbîn bûya? 

Yek, Herzl bibûya dê wekî çend kitêban bersiva pirsa “em dewleteke çawa dixwazin” bidîta. Bi rastî jî heta niha çima kesî li ser wê pirsê xebatek nekiriye. Mînak ji aliyê hiqûqê ve, me ji bo kurdan makezagonek amade nekiriye. Du, Herzl kurd bûya gelo dê bibûya entelektuel, nivîskar kitabên analîzî û tehlîlî yên psîkolojîk, sosyolojîk, dîrokî û siyasî binivîsandina. Sê jî wekî siyonîzmê dê li ser Kurdistanîbûnê bibûya îdeologek û îdeolojiyek dameziranda?

Theodor Herzl,îro kurd bûya çi bikirina!??

 

*Günlükler 1. Cild, Theodor Herzl(çev:Ali Fahri Doğan), Runik Kitap, 2023.

*Ev nivîs berî di malpera Kurdshopê de hatibû weşandin.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Li Bakurê Şoreşa Romana Dagirkirina Tarîtîyê ya Bextîyar Elî

                                            Ez dibêjim qey cara yekem e ku   nivîskarek soranînivîsê Başûrê welat, li ser Bakurê welatê ...