12 Aralık 2023 Salı

Curetkarîya Çînkerdişê Kesayetîya Koleyê Panc Sey Serrîyînî

 


Seserra 16îne de  kolonyalîzma Ewropa de seranserî dinya de vîla bî. Kolonyalîzm, welat û netewê ke kolonî kerdo kîmyaya her çîyê  înan xerepnêna, duzena her çîyê înan serobîn kena, kulturê înan peremperçe kena,  xozaya her çîyê înan heremnêno û mirdar keno. Kolonîkerdetî qanserbîyayiş o. Kolonîyalîzm xo reydir gelek problemanê ontolojîk û epistomolojîk! Krîzanê sosyolojîk, ekonomîk, şokan, travmayan, trajedîyan, pêrodayişan, nêweşîyan ana.

Welatêko kolonîkerde çîk hînî sey verî nîyo, nêbeno sey verî zî bi kolonyalîzm ra her hetî ra welato kolonîkerde de bedelnayiş û vurnayişê neweyê tewşomewş, bêmana, absurd virazîyanî. Persa na nuşteyî na ya; bi kolonyalîzmî ra ferdanê netewanê kolonîkerdeyan de kesayetîyêka senî virazîyêna? Kolonyalîzm, ferdanê parzemîna Afriqayî de kesayetîyêka senî viraşta?  Tirkan, ereban, farisan, Îslamîyet ma  kurdan de kesayetîyêka senî viraşta? 

Kesayetî ra qest mi heme çîyî ke merdim tira pê yeno sey  ruh, ezatî, hişmendî, xorahîskerdiş,  xoferasetkerdiş, xoîdraqkerdiş, xobawerî, xorêzgirewtiş, xoerjahîskerdiş, hişmendîya azadî….

Fîlma Django Unchained(Bêrêzîlî,2012) ya Quentin Tarantino de kolonyalîzm, kolonîkerdeyan de senî kesayetîyêk viraşta, nawnêno ma.

Persa bînêka na nuşteyî na ya ke, na kesayetî kolonekerde;kesayetîya kole;kesayatîya ezîk û reben senî yena şiktayiş û çînkerdiş? James Baldwin kitabê xo yê Bundan Sonrası Ateş( YKY, 2017, Nika ra Pey Adiro) de hewl dano ke cewabanê na persa xorîn û giran bido. 

Kolonîkerdiş Parzemîna Afriqayî ra dima seserra 16înê ra dest pê keno bi se hezaran însanê Afriqayî sey  kole berdî Awropa û Ameriqa, welatanê no parzemînan de sey qirse nufusê Afriqayijanê virazîyayî. Qirseya tewr gird zî DYA de bî,  ewro DYA de nêzdî çewrês mîlyon Afriqayij, reşik estî. DYA de hemverê reşikan de hama ewro zî ha dewam kena, wehşetî, krîz, pêrodayişe û problem nijadperestî vejîyayî werte. Sînema û edebîyata nîmuneyê no nijadperestî zaf amêyî neqişkerdiş.   Labêla Şerê Cîhanê Diyînî ra dima hetê reşikan ra hemverê nijadperestîya spîyan de  têkoşîna xoazadkerdiş, xobîyayiş û seyyewbînî  dest pê keno. Bekgirawndê kitabê Nika ra Pey Adirê de no dîyardeyê sosyotarîxî estî.

Şerê Cîhanê Diyînî ra dima DYA de mîyanê reşikan de  sey Têkoşina Heqê Sîvîlî, Nation of İslam hereketê xoazadkerdiş û seyyewbînbîyayiş, sey  Malcolm X, Martin Luther King rayber vejîyênî werte. Muhîtê Harlemê New Yorkîyî seka sey eyalatê reşikan bo, tîya ra sey şaîr, romannuştox, ramanger, muzîkjen, entelîjansîyayêka reşikan xo dana teberî.

Malpera T24 de ser o şaîranê Afroameriqayijan de mi dosyayêk wendibi, curetkarîya û cesaretê ay şaîranî gelek bandora mi kerdbi. Mi waştibi kitabanê heme şaîran bigîro biwano. Mi xo de vatibi cesaret û curetkarîya  no şaîran şaîranê ma kurdan çîn o. Rojda Yaşîk hewl dana ke no şaîran yew bi yew biaçarno kurmancî û qanala Helbesta Cîhanê Bi Kurdî You Tubeyî  de  şîîrê no şaîran zî  yew bi yew bi veng biwano. Şîîra Sucê Min ê Maya Angelou ku Rojda hem açarnayo hem zî wendo, ez ke raştê no şîîr amêbo mi goştarîkerdiş, şîîr ez serobin kerdbi hama zî ha keno. Serranê xo yê unîversîte de mi romanê En Mavi Gözê Toni Morison wendibi o wext no romanî mi herhetî lerznabi. Netflix de mi belgefîlma James Baldwin İ Am Not Your Negro(Ben Senin Zencin Değilim) eynî wextî de kitabo zî, mi temaşe kerdbi, ez tarûmar kerdbi, belgesel qeymê nêkerdî ez şîyo kitabê ey erîna. Sey Cazz, Blues, Reggae tarzê azadkerê muzîkê reşikan, mi sermest keno.  Wextê nêzdî de mi di roman James Baldwin wendibi. No rojan de zî  mi kitabê ey yo Nika ra Pey Adir mi wendi. No kitabî cereb o, zaf kilm o, hêştî rîpelî bîle nîyo la zaf  serobinker û bandorker û têsîker o.

 

Merdim xebatê ke ewnîyêno xebatanê entelîjansîyayê Afroameriqayijanî ra vênêno ke no xebatî xo ser “xo” ra awan kenî, seroxoyafikrîyayiş, bixorabihesapkerdiş, muhasabeyêxokerdiş, xocipirsyarkerdiş, xorexnekerdiş, xokenitiş…Xobîyayiş, xosubjekerdiş, xoazadkerdiş armanca verîn û peyîna na xebatan a.

Persa verînê na nuşteyî na bi; kolonyalîzmî ra ferdanê netewanê kolonîkerdeyan de kesayetîyêka senî virazîyêna?   A dîyîn zî na bi; na kesayetî kolonekerde;kesayetîya kole;kesayatîya ezîk û reben senî yena şiktayiş û çînkerdiş?          

Na peywende de, James Baldwin, kitabê xo yê Nika ra Pey Adirê de curetkarîyêk, radîkalîyêk gewre û pîll keno, hewl dano ke kesayetîya kole, ezîk,reben,teres çîn bikero.Zaf tunêk kes şinî curetê no hewldayiş bikerî. James Baldwin wazêno ke kesayetîya panç se serrînî, ruhê panc se serrînî çîn bikero. Ezîktî, koletî, tirsonêkî, rebenî panc sey serrînî çîn bikero…

 

Xususîyetê bingehînê kesayetîya kole, ezîk, reben, teres çinayî? Ney î:  Xoranefretkerdişê, xo şenikkerdişê, xo neerjahîskerdişê, xokêmvênayiş, bêegotî, bêxobawerî… yî.  James Baldwin wazêno înîn çîn bikero.

Kî ke kitabî wanênî, kî vênêne ke James Baldwin bi xo, na kesayetî xo de şikita. O hemvera spîyan de qe xo kêm nêvênêno, sereberz o, xoperwer o, wayîrê egoyo, pêxobawer o… Şiktayayişê na kesayetîya ey zî, xozanayiş;zanadarî, cesaratû curetkarî ey ra yena. Her çîyî ra verî, qe fekê xo çewt nêkeno, nîvajorîyêno dîrek spîyan ra heqiqatê vano.

 

*Ev nivîs pêşî di malpera Nuhevê de hatibû weşandin. 


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Li Bakurê Şoreşa Romana Dagirkirina Tarîtîyê ya Bextîyar Elî

                                            Ez dibêjim qey cara yekem e ku   nivîskarek soranînivîsê Başûrê welat, li ser Bakurê welatê ...