12 Aralık 2023 Salı

Qonaxên Gewrebûnê Di Fotografgîriyê De

 

                                    

 

Bi min îro zanîngehên herî mezin ên dinyayê ne zanîngehên wekî MIT, Cambridge, Oxford, Harvard, Stanford, Imperial College Londra, ETH Zurih, Zanîngeha Neteweyî ya Singapurê(NUS), University College Londra û Zanîngeha Berkeley Kaliforniyayê ne, lê belê YouTube e.  Îro zanîngeha herî mezin a dinyayê YouTube e çimkî  mirov dikare ji YouTubeê xwe fêrî her tiştî bike. YouTube dikare ji bo her qadê û mijarê mamostetiya me bike, me zana û ronî bike. Li gorî pêwendî û eleqeya xwe, car caran ez ji YouTubeê xwe fêrî mijarên cure bi cure dikim.  Di van rojan de jî ez hewl didim ku xwe fêrî fotografgîriyê bikim. Ji bo wê, li ser YouTubeê min derbarê fotografgîriyê de li gelek vîdeoyan temaşe kir û min gelek nîşe girtin.  Ji aliyekî din ve jî ez li ser fotografê, fotografgîriyê difikirim û diponijim. Di encama wan pratîkên min de ji bo bûyîna fotografgîrekî gewre têgihîştinek û zanîneke min çêbû.  Di vê nivîsê de ez dixwazim vê zanîn û têgihîştina xwe wekî çar qonaxan bi we re parve bikim. Dema ku mirov di wan çar qonaxan de xwe ber bi pisporbûnê ve kemiland, dikare fotografên resen û ciyawaz bigire, bibe fotografgîrekî gewre.

 

1.Bi Awayekî Teknîkî Nasîn û Zanîna Makîneya Fotografan

Makîneya ewilîn a fotografan, du sed sal berî niha, teqrîben di salên 1820î de li Fransayê hat îcatkirin. Di peresana makîneya fotografan de sê qonaxên sereke hene. Di qonaxa destpêkê de makîneyên fotografan reş û spî, di qonaxa duyem de makîneyên fotografên rengîn, di qonaxa sêyem de jî  makîneyên fotografên dîjîtal. Qonaxa duyem di destpêka sedsala bîstemîn de, qonaxa sêyem jî piştî sala 1990an çêbûye.

Di eslê xwe de fotografgîrî ji aliyekî yekem ve pisporiya nasîn û zanîna bikaranîna makîneyan e.

Ji bo bûyîna fotografgîrekî gewre: Yek, bi awayekî teknîkî teqez divê fotografgîr peresana makîneyên fotografan bizane; divê bizane ku di dîrokê de makîneyên fotografan çi veguherîn û guhertin derbas kirine, divê makîneyan têra xwe nas bike. Bi teknîkî di nasîn û zanîna bikaranîna makîneyan de ez bi xwe qet makîneyekê nas nakim, nizanim ciyawaziyên wan, kalîteyên wan, ferq û nuansên wan çi ne. Di vê peywendê de, mirov dikare ji hevalên xwe û mirovên xwedî tecrubeyên fotografgîriyê sûdê wergire û xwe ronî bike. Du, bi awayekî teknîkî divê mirov di bikaranîna makîneyan de zana û pispor bibe, termînolojiya makîneyan û fotografgîriyê bizane, hakimê eyarên hundirîn ên makîneyan be; taybetmendî, ferq, nuansên makîneyan ên kevn û nû bizane yên wekî diyafram, ISO, navbera dînamîk,  flash, lens, fîltre, enstantane, megapîksel… Bo nimûne, heke tu eyara teknîka girtinê bizanî, tu dikarî bi vê zanîna xwe dîmenekî estetîktir û rasttir bigirî, lê belê kesê ku wê eyarê nizanibe dê têk biçe. Sê jî, ji bo girtina dîmenekî, divê mirov bizane kîjan makîneyê, lens, fîlter, diyafram, iso… bi kar bîne. Mirov di kîjan qadê de fotografgîriyê bike, divê li gorî wê qadê makîneya fotografan, ekîpmanan bikire, bo nimûne ji bo fotografgîriya mîmariyê, divê bizane kîjan makîneyê û ekîpmanên wekî lens û fîltreyê bikire. Dema ku mirov di xala yekem û duyem de hoste be, dikare di vê xalê de jî hoste be. Hostebûna wê xalê bi yekem û duyem re têkildar e.  

 

2. Bi Awayekî teknîkî Zanîna Girtina Fotografan

Wekî teknîk zanîna şert û mercên girtina fotografgîriyê. Di girtina fotografan de pêwîstiya zanîna hinek xalên sereke heye: Ronahî, goşe û kompozisyon. Fotografgîr divê di zanîna wan xalan de xwe   pispor û hoste bike. Di nav wan de, a herî giring zanîna ronahiyê ye, bi awayekî fîzîkî zanîn û nasîna ronahiyê. Ji ber wê, tê gotin ku fotograf ronahî bi xwe ye. Piştî ronahiyê, di girtina fotografan de zanîna goşeyan tê. Divê mirov bizane di kîjan goşeyan de sûretan bigire, ronahiyê tê de bi cî bike, bo nimûne bizane nîvrokî an nîvê şevê fotograf ji kîjan goşeyan ve tê girtin.  Dema ku mirov di ronahî û goşeyan de bû hoste, divê bikare bi vê hostetiya xwe kompozîsyon-estetîkê biafirîne.

 

3.Diyarkirina Konseptê

Fotografgîr, piştî wextekî divê konsepta felsefeya fotografgîriya xwe diyar bike. Divê kûr û hûr bersivên pirsên wekî van bide:  Ji bo çi ez fotografan digirim? Ez hewl didim bi fotografan çi nîşan bidim? Fokusa fotografgîriya min çi ye? Min çi dîtiye ku ez bi fotograf nîşan didim? Di fokusa  fotografgîriyê min de çi heye? Di fotografgîriyê de perspektîf û nêzîkbûna min çi ye û çawa ye?

 

4. Xwedîbûna Şiyana Dîtinê

Fotografgîr di wê qonaxê de dikevin bêjingê. Resenî, ciyawazî, gewrebûna fotografgîrekî di wê qonaxê de derdikevin holê. Ev qonax di têkiliya nêrîn û dîtinê de xwedîbûna şiyana dîtinê ye.

Bi min fotograf di têkiliya nêrîn û dîtinê de xwedîbûna şiyana dîtinê ye. Her kes dikare binêre lê kêm kes dikarin bibînin. Ara Güler di gotûbêjekê xwe de fotograf wekî “hezkirina nêrînê ye” (Bakmayı sevmektir) pênase dike û dibêje fotograf “dîtin” e. Herwiha vê mînakê dide; kesek ji malê derdikeve, rojekê li hemû bajar digere û tiştekî nabîne lê kesek ji malê derdikeve, heta dikanê an firneyê diçe û gelek tiştan dibîne.

Mirov dikare bi kursan û perwerdeyê, xwe fêrî qonaxa yekem û duyem bike. Lê qonaxa sêyem qethiyen bi kursan û perwerdeyê re na, lê belê bi paşxana fotografgîr re ango bi kesayetî, ezayetî, qabîliyet, xwendin, temaşekirin, felsefe û îdeolojiya wî re têkildar e. Îdîaya min ev e ku Ara Guler (1928-2018) ne ermen lê tirkek bûya nikaribû bibe fotografgîreke ev qasî tekane û gewre. Çimkî êşa wê ya ermenbûnê, perwerde û paşxana wê ya ermenbûnê ew afirandibû, kiribû Ara Guler.

Di bitûniya pisporbûn û hostebûna di çar qonaxan de mirov dikare bibe fotografgîrekî gewre, derrêzê û ciyawaz.

 *Ev nivîs berî di malpera Kurdshopê de hatibû weşandin.



Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Li Bakurê Şoreşa Romana Dagirkirina Tarîtîyê ya Bextîyar Elî

                                            Ez dibêjim qey cara yekem e ku   nivîskarek soranînivîsê Başûrê welat, li ser Bakurê welatê ...