12 Aralık 2023 Salı

Di Filma Tercûma ya Omer Faruk Baran de Ferqa 0 û 1ê

 


                           

Wek dikotomi ji hêlek sifir,  tunebûn, hîçbûn, mirin û ji hêla din yek,hebûn, jîyan heye. Lê di navbera 0 û 1ê, tunebûn û hebûn, mirin û jîyan de ferqek heye. Çi tunebûn be çi jî hebûn, çi mirin be çi jî jiyan, çi 0  be çi jî 1, di dikotomi de her dû alî jî  hebûna xwe deyndarê vê ferqê ne, ew ferq dibe sedem ku mirin û jiyan, tunebûn û hebûn  bê afirandin  û çê bibin. Dibê ku Xweda jî ne sifir be ne jî yek, ev ferq bi xwe Xweda bibe.

Çi bi kurdî  be çi jî bi zimanên din ê cîhanê gelo  ji bo pênasekirin û beramberiya vê ferq peyvek, têgehek taybetî heye? Gelo di ware felsefe û teolojî de di dîrokê de li ser vê ferqê qe xebat çêbûnê û literaturek peyda bûye?

Ev ferq çi û çawa ye? Di ferqa O û 1,tunebûn û hebûn, jîyan û mirinê de çi diqewimin, dinyayek, ontolojiyek, çawa heye? Em dikarin vê ferqê bipîvîn? Ev ferq dibê ku ji atomê biçuktir, ji salîseyek kurttir lê  ji qainat mezintir  û bêdawî be.

Qiymetê salîseyek, sanîyeyek û  giringîya deqayek çi ye? Carna ne deqayek, ne sanîyeyek,  salîseyek an jî çend salîse  dibin sedem e ku mirov ji mirinê, ji bobelatek mezin bifilite. Carna jî di maçek futbolî de em dibînîn ku tîmek di sanîyeyên dawî de têk diçe, tîma din  bi wan sanîyeyan serdikeve.  Di ferqa 0 û 1, mirin û jîyan, têkçûn û serketinê  de carna salîseyek, sanîyeyek, deqayek dibe dîyarker û tayînker.

Mirov dikare di salîseyek  û deqeyek de çi tiştan bike û çi jîyînan biharteyê deqeyek bike?  Sinema dikare di deqeyek çi nişanê bide?

Di filma Tercûmeyê(2022) Omer Faruk Baran tene  deqayek e. Gelo Omer Faruk Baran çi bihartiye deqayek  û di şêşt sanîyeyan de çi nîşanê me dide?

Di  fokusê Tercûmeyê de ferqa 0 û 1ê, ferqa mirin û jiyan heye û hewl dide ku wê ferqê nîşan bide. Her çiqas di fokusê filmê de ferqa 0 û 1ê hebe jî  derhêner di nav deqayek de  ji hêlek ve sifirbûn, tunebûn, mirin ji hêla din ve jî yekbûn, hebûn, jîyan nişanê me dide. Em bi temamî, fenomena jiyanê,hebûnê û  mirinê, tunebûnê û ferqa wan di filmê de dibînîn.

Di Tercûmeyê de di ferqa jiyan û mirinê, 0 û 1ê  de em giringî, dîyarkerî û tayînkerîya salîse û sanîyeyan dibînîn.  

Mijare filmê ev e ku di dema giragira şera Kobanî de grubek doxtor li gel tercumanek hewl didin ku bi qaçaxî sînorê  derbaz bikin û xwe bigihînîn Kobanî. Di derbazkirina sînorê de em deqayek vê komê temaşe dikin. Bi qaçaxî derbazkirina sînor;  têketina nav sînorên ferqa 0 û 1ê, mirin û jiyan, tunebûn û hebûnê; ji aliyek mirinê heye aliyek din jî jiyan, dibe ku salîseyek bibe sedem ku ji mirinê bifilitî an jî  ji ber sanîyeyêk ber bi mirinê û tunebûnê biçî…

Di filmê de ji komê kesek dipirse çiqas wext mayê ku em ji sînorê derbaz bikin? Tercûman jî  dibêje “qasî emelîyatek wext maye.” Wek derbazkirina sînor bi qaçaxî, mirov herî zêde jî di emeliyatan de dikeve nav sînorên ferqa 0 û 1ê,  ferqa mirin û jîyanê. Bi vê dîyologê piçûk, ferqa 0 û 1ê, ferqa tunebûn û hebûnê bi xofane nîşan dide û dide hîskirinê.

Kolberên kurd ku ne di navbera jiyan û mirinê de  di ferqa mirin û jiyanê de dijîn. Rahim Zabihi belgefilmaya xwe bi nava Holy Bread(Nanê Pîroz,2020) de bi nerehetkerîyeka mezin rewşa kolberên kurd nîşan dide.

 

Wek mijar û fokus di piranîya berhem û metnên edebî, hunerî de jiyan, hebun û mirin, tunebûn heye lêbêle di  pir hindik berhemên hunerî, edebî,sinemayî de wek mijar, fokus, problematika ferqa 0 û 1, ferqa tunebûn û hebûn heye,  ji wan  hindik filman yek jî filma Tercûme ye, cîyawazîya wî ya sereke li vir xwe dide dêr.

Serkeftina derhêner ev e ku  yek, wî karîye her salîse û sanîyeyên bêdawîyê komê ji kûr ve bide temaşeker hîskirin, du, bibandora serobinker, kartêker ferqa 0 û 1ê, ferqa mirin û jîyan, ferqa tunebûn û hebûnê  di şêşt sanîyeyan de dide hiskirin û jîyîn.

 *Ev nivîs pêşî di malpera Kurdshopê de hatibû weşandin.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Li Bakurê Şoreşa Romana Dagirkirina Tarîtîyê ya Bextîyar Elî

                                            Ez dibêjim qey cara yekem e ku   nivîskarek soranînivîsê Başûrê welat, li ser Bakurê welatê ...