12 Aralık 2023 Salı

Fîlma Mal Mo E: Kolonyalîzm de Qrîzê Ontolojîkê Xomendiş û Seyînanbîyayiş

 



 

Kolonyalîzm hetêk ra bêedeletî, nehuquqî, neheqî,neetîkî,naheqiqatî,bêwîjdanî hetobîn ra wehşîbîyayiş, barbarî, tirawitiş û dizdî ya.

Tarîxî însanetî de sey  serdema bajar-dewlatan de, serdemê qralîyetan de, serdema împaratoryan de, serdemê fetihê dînan de û serdema modernîzm û kapitalîzm de çend qonax û serdemê kolonyalîzmî estî. Dinya de serdema modernîzm de  rîdî sey dîyardeyanê tayînbîyayişê sistema kapîtalîst, pradigmaya pozîtivizm û fikra tekamûlê û bi netewperwerî ra wertevejîyayişê netew-dewletan ra kolonyalîzm kewtî yewna qonax û serdemî.  

Serdema modernîzm de  kolonyalîzm hîna wehşî, barbar, zalim de  kolonyalîstan  bi fikra tekamul û pradigmaya pozîtîvîzmî xo meşrû kerdênî;  xo rê  heq û huquq diyênî ke  welatek, netewek, cografyayek  îşgal û kolonî bikerî û tira biçerî.

Na qonax û serdemî de kolonyalîzm seka kîmya û bîyolojîya dinya û cuyî  serobîn bikero, encamê na serdemî de gelek  taxribatê bêçareserî,  problem û krîzê ontolojîk û epîstemolojîkê têmîyankewteyanê se serrîyan , şokê tarûmarkerdeyî , travmaya derbaznêbîyayî , şer û pêrodayiş neqediyaye,  trajedîye ke merdim însanetîya xo şermayêno vejîyayî werte.

Kolonyalîzm hewla netewa kolonîkerde “seyxokerdiş” o, bi no hawa çi dewlemendî ya binerdî çi sererde, her çîyê kolonîkerdeyan tirawitiş o. Serdema modernîzm de kolonyalîstan her welatê ke kolonî kerdênî waştênî  reng, veng û ruhê netew-dewleta xo  weyra  de bikerî realîte.  Îqtîdar, îdarekerdiş û hakîmîyetê xo, înan hewldane ke  ser o asmîlekerdişê netew û şare kolonîkerdeyan înşa  bikerî, fîkrê înan no bi ke eka şar û neteweyanê kolonîkerdeyan “bikerî sey xo”, kolonyalîzmê înan hata ebed bibo. Hewla  “seyxokerdişê înan” amênî manaya plan, program, bi bikarerdişê her tewirê şîdetî muhendîsîya çînkerdişê û kiştişê her çîyê kolonîkerdeyanî û bimankurtkerdişê înan î.

Kolonîkerdebîyayiş bi xo krîzêk ontolojîk o.  Kolonîkerdeyî ne însan î. Çimkî subje nîyî, îradeyo azad înan çîn o. Kolonîkerdebîyayîş, ne temam bîyayiş û mehrummendiş o; merdimo kolonîkerde  zewq û hîsa azadî û serbestî, subjebîyayişê mehrum mendo ke nêzano serbestî û azadî çi ya, nêşino fehm bikero subjebîyayiş çi yo, subjenêbîyayiş hertim mehkumîya netemambîyayiş o, însannêbîyayiş o.

Kolonyalîzm teyna yew qrîzêko ontolojîk nîyo, gelek qrîzê ontolojîkan xo reydir ano.  Mersela rîdî hewldayişê seyxokerdişê kolonyalîstan ra mîyanê kolonîkerdeyan de qrîzê ontolojîkê Xomendeyî û Seyînanbîyayoxî û Neweraxoagêrayişî vejîyênî werte.

Rîdî no qrîzê welatek, netewek kolonîkerde de însan bîyênî di felqeyî, şer û  qrîzê ontolojîkê her felqeyî zî cîyawaz o.  Felqeyêko kolonyalîzm red kenî, vanî ney, teslîm nêbenî, şerê xomendiş, qebulnêkerdiş û redkerdişê seyînannêbîyayiş danî û şerê xoazadkerdiş kenî.  Labêla gelek bedel û netîceyê xirabe şerê xomendiş dayiş, xobîyayişê de israrkerdiş  estî sey bêkarî, îskence, hepis, kiştiş… Kolonyalîzm de çîyo ke tewr zor û giran hewla xomendiş dayîş o…

Felqeyo bînî rîdî ezîktî, tersonekî, rebenî, çînbîyayişê egoyî, qelsî, menfaatperestî, xoperestî ra xorafekveradanî, xonêmanênî, xo teslîm kenî, benî seyînan î; kolonyalîstan senî wazênî benî o hawa. Seynînanbîyaye xo ra xayîntî û îxanetê xo, welatê xo, ziwanê xo, estbîyayişê xo kerdo, hetobîn ra zî dijmentîya  xoverdeyoxanê xomendeyan kenî, qralî ra zaf benî qralgîr î,  wazênî înan zî daxilê felqeyê xo bikerî. Qebulkerdişê xonêmendişê, xorafekveradayiş, seyînanbîyayiş xo reydir gelek firsat û îmkanan ana, gelek peran akêno. Labêla xonêbiyayiş  qrîzêko ontolojîko xorîn û komplîke yo. Çimkî bi waştiş zî bibo kolonîkerde cade nişêno bibo seyînan î…

Netewêk kolonîkerde de yewna qrîzo ontolojîk peyda beno, no zî  newe ra xoagêrayiş û hewla xobîyayiş dayîş o…  No derbarê de ma şiyênî nuştoxanê ke verî bi ziwanê kolonyalîstan nuşto, dima ra agêrayî ziwanê xo înan sey nîmune bidî.

Kolonyalîzm, meseleyêka heqî, heqiqatî, edelatî, etîkî ya. Şerê xomendiş dayiş yeno manaya hewldayişê xo teslîmnêkerdişê ezîktî, rebenî, bêedelatî, neheqî,neetîkî,nêwîjdanî yo. Hewldayişê seyînanbîyayiş yeno manaya cinitişê temburê neheqî, neetîkî, bêedelatî, ezîktî… yo.

Bi ziwan estbîyayişê netewek virazêno. Tînê netewêk ziwan o. Kultur, ruh, hîşmendî, vîro kolektîf ûsb bi ziwan ra virazîyênî.  Nayê ra qrîzê ontolojîkê Xomendiş û Seyînanbîyayiş de çîyo ke ser o şer beno ziwan bi xo yo. Mendiş û nêmendiş netewêk girêdayeye ziwan aye yo. Xomendiş bi ziwan ra têkildar. Seyînanbîyayiş bi terka ziwanê xo dir têkidar o. 

Welatek kolonîkerde de şerê kolonyalîst û kolonîkerde de; qrîzê ontolojîkê xomendiş,xoazadkerdiş  û seyînanbîyayiş,seyxokerdiş ser o çînkerdiş û geşêrkerdiş û ganîyêrkerdişê ziwan ra beno.Hetêk kolonyalîst wazênî ziwanê kolonîkerdeyan çîn bikerî û ziwanê xo bikerî ziwanê înan encax bi çînkerdişê ziwanî şiyênî estbîyayişê xo hertimî bikerî, hetêko bînî ra zî kolonîkerde zî hewl danî ke ziwanê xo geşêr, berzêr, zindîyêr bikerî, encax bi winakerdişî bişî xobimanî û  xoazad bikerî.

 

Tam zî fokusê fîlma Mal-Mo-E ya Koreya Başûrî,  (2019)  ê Eom Yu-na  de  qrîzê ontolojîkê û şerê xomendiş, xoazadkerdiş û seyxokerdiş, seyînanbîyayiş esto.

Backgrounda fîlma de Mal Mo E mîyanê serreyan 1910-1945  de hetê Japonya dagirkerdiş û kolanîkerdişê Koreyî esto.

Bînê kolonyalîzmê Japonya de Koma Ziwanê Koreyî, hewl dane ke bi nimîtkî heme lehçeyanê  ziwanê Koreyî  ra ferhengêk amede bikero û biweşeno. Fîlmî xo ser o no hewldayiş û waştişê awan kena.Ma fîlmî de şadetîya bi fedakaranê  amedekerdişê hîkayayê trajîk û serkewteyê no ferhengî kenî. Hetêk ra Koma Ziwanê Koreyî li rexmî heme tehdîdan, şîdetan, astengîyan, zordarîya japonan sey îskence, kiştiş, hepisî hewl dana ke ferhengê xo temam bikerî. Hetobîn ra zî Japonê kolonyalîst semeda ke rayîr bigîrî ke no ferhengî nêro amedekerdiş her wehşîtîyan kenî. Mersela, koma ferhengî, sey mehzan cayo ke bînerdî de yo qasî des serrî yo ke ha karê xo kenî la rojêk polîsê japonî erzênî ser mehzenî, heme nusxayanê ferhengî arî danî benî. Heme endamê komîsyonî xo binkewte û têkşîyaye vênênî. Dima ra ma fedakarîya endamêk komî vênêne ke şewan ranêkewto yewna nusxa çekuyan veto.

 

Kolonyalîst zanî ke çînkerdişê ruhe netewî encax  bi çînkerdişê ziwanê kolonîkerdeyan mumkin beno. Kolonîkerdeyê verba na hewl dana kolonyalîstan, ey zî zanî ke azadî û serbestîya înan bi ziwan ra girêdîyaye. Nayê ra Koma Ziwanê Koreyî, seba ke ziwanê xo biseveknî, xo bimanî, xoazad bikerî bîryar danî ku ferhengêk amade bikerî.

Şerê xomendiş, xoazadkerdiş û  seyxokerdiş, seyînanbîyayiş xo  fîlmî de ser o amede(nê)kerdiş no ferhengî ra awan keno.

 

 

 

Hetêk ra Împaratorîya Japonya Kolonyalîstê estbîyayişê xo, înan seyxokerdişî,  hedrenêkerdiş no ferhengî û çînkerdişê ziwanê Koreyî de vênênî. Ma fîlm de raştî no îfadeyê komîserêk Japonî yenî: “Împaratorîya Japon, seba ke hata ebedî Kore de biramo, gere ma ruhê Koreyî dera bikî û bierzî”Çînkerdişê ruhe Koreyî encax bi çînkerdişê ziwanê koreyî pê bêro.  Encax nohawa  îşgalê Japonya Kore de daîmî, hertimî bibo. Nayê ra hem hewl dan î ver amedekerdişê ferhengî bikerî hem zî  Ziwanê Koreyî qedexe kenî,  zordestî kenî Koreyijan  ke nameyê xo bibedelnî.

Hetobîn ra zî xoverdayişê çend netewperweranê Koreyijan, sey Koma Ziwanî esto ke,  xomendiş û xoazadkerdişê welatê Koreyî amedekerdişê û weşanayişê no ferhengî de vênênî. Fîlm de no îfadeyî girîngîya ziwanê ma mojnênî:“ Zerê çekuyan de ruhê netewî esto. Ma, ‘welatê ma’ û ‘aîleyê ma’ vanî, la Rojawa de  termê ‘ma’yî sey ma nêşuxulnênî. Vanî ‘welatê mi’ û ‘aîleyê mi’ No hemverê yewbîn de têkîlîya ma û ruhê ma yê netewî nawnêno.” Bi amedekerdişê no ferhengî wazênî ziwanê xo newe ra ganîyêr, geşêr û berzêr  bikerî hem zî  amedekerdiş û weşanayişê no ferhengî yeno manaya  dekolonyalîzmê netewa Koreyî. 

 

Ma peynîya fîlm de vênêne ke, gîdîşatê tarîxê Împaratoryaya Japonya nîyî çend neyvatox, teslîmnêbîyayoxê netewperwerê Koreyî dîyar kenî.  

 

Fîlmî de çend xalan giring bînî:

1. Fîlm girîngîya ziwanî, ê çekuyan, ê lehçeyanî, girîngîya standartkerdişê ziwanî, amadekerdişê ferhengî û xebata kolektîfî mojnêma ma.  Rêbazê amedekerdişê ferhengî çi yo? Nika amêyî mi vîrî fîlma The Professor And The Madman (2019) zî ser o hedrekerdişê ferhengê Oxforda. Koma Ziwanê Koreyî senî xebetîyanî, rayîr û rêbazê înan çi bi? Fîlm cewabê  nê persan dana ma.  Koma Ziwanê Koreyî e hende tîtîz xebetîyêna, nêwazênî çekuyêka lehçeyê xo zî vîn bikero.  Giringî danî heme lehçeyan, rîdî dijwarîya amadekerdişê ferhengî ra mîyanî komî ra  yewî vano, “ma lehçeyêk teber de verdî” serdarê komî verba ey de bihêrs îtîraz keno vano, “her lehçe mirasê netewê ma yo ma senî teber de verdî.”

2. Kolonyalîst senî îdare kenî, senî xebetîyênî, û şîdeta û metoda kolonyalîstan  ma fîlm de vênênî. Kolonyalîst bi îskence di endamanê Koma Ziwanî kişênî, ma fîlm de vênêne ke nengî yewî kaş kerdî…

3. Ma pêvajoya dekolonyalîzma Koreyî temaşe kenî. Verba  asmîlasyon û otoasmîlasyon wehş de israr, rîkdarî, neyvatox, teslîmnêbîyayoxê fedakarî, xobexşîya çend merdimanê netewperwerê Koreyî û serkewtişê  înan temaşe kenî.

4. Fîlm de pêrodayişê di jenearasyonan esta; pîy û lajî. Ma vênêne, pîyê serdarê Koma Ziwanî, Ryoo Jeong-(Yoon Kye-sang) ,wendegehêk sey mudirî kar keno. Verîcû o antî-kolonyalîst bîyo, seba ke welatê azad bikero hewl dayo. Labêla  bawerîya  xoazadkerdiş û xoserbestkerdiş  xo vîn kerda. Dima ra cepheyê xo bedelnêno, beno hetkar û ardimkarê kolonyalîstan. E hende bawerîya xo ya azadî û serbestî vîn kerda, lajê xo ra vano teslîm bibi.

5.Bedelnayişê ferdî ma fîlm de vênênî. Ma hîkayeyê  Kim Pan-Su(Hae-Jin Yu) temaşe kenî. O  bêarmanc û bêxayê, dizd o… Fîlm nawnêna ma ke netewperwerî, şiyêna dizdî ra qehramanek netewî bivejo..  Kim Pan nêbîyanî amedekerdiş ferhengî neresanî serê.  Dima ra ma bander benî ke  Kim Pan bi mektubek gedeyanê xo ra uzra xo wazêno ke semeda ke cuyayêka başêr û bikonforêr nêdaye înan. Bi amedekerdişê no ferhengî o hem wazêno xo bido gedeyanê xo efû kerdiş, hem çimê înan de hîna girîng bibo hem zî gedeyanê xo rê mirasek biverdayo ke pê serê berzî bibî.

 

6.Zewqa Xomendiş, Azadî û Serkewtişê

Ma sehneyê peyîn de zewqa xomendiş û azadî û serkewtişê vênênî. Sehneyo peyîn de Ryoo Jeong-(Yoon Kye-sang) ,  bi şa û keyf wendekaranê wendegeho verîn di kaye gudî keno.

“Mal-mo-e yanî ferhengî 13 serran de temam beno. 1942 de hîrês û hîrê endamê Koma Ziwanê Koreyî  yenî hepiskerdiş. Înan ra di kes rîdî îskence ra mirênî. Xoserî Koreyî ra dima taslaqê Mal-mo-e sey Ferhengê Gird ê Ziwanê Koreyî yeno weşanayiş. 3000 ziwan mîyan de teyna  20 ziwan de ferhengê mehelî esto, no vîst ziwan ra yew zî  Korekî yo.  Şerê Diyînê Dinyayî ra dima, welato ke ziwanê xo bi temamî kerdo sey verî, bi îhtîmalo pîll teyna Kore yo.”

 

Aqubetê Koreyijan ma Kurdan ser o bo!...

 *No nuşte verî Kovara Temaşe de amêbi weşanayiş.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder

Li Bakurê Şoreşa Romana Dagirkirina Tarîtîyê ya Bextîyar Elî

                                            Ez dibêjim qey cara yekem e ku   nivîskarek soranînivîsê Başûrê welat, li ser Bakurê welatê ...