Yek ji problemên mezin ên sînemeya kurdî ev e ku fîlm nagihêjin temaşevanên xwe. Gelek fîlmên kurdî hene ku ez dixwazim temaşe bikim, ez gelek hewl didim temaşe bikim lê hemû hewldanên min bê encam dimînin. Fîlmên kurdî yên ku min temaşe kirine bê îstîsna min li ser YouTubeê temaşe kirine lê di YouTube de jî kalîteya dîmenan gelekî xirab e lê qet nebe ji tunebûnê baştir e. Ji bo ku fîlmên kurdî xwe bigihînin temaşevanên xwe divê gav berî gavekê çareseriyek bê dîtin.
Fîlmê Bulent Gunduz ê bi navê Kurdistan Kurdistan, di gelek
festîvalan de hat nîmayişkirin. Ji zû de min dixwast li vî fîlmî temaşe bikim,
axirê min derfetek peyda kir û xwe gihand fîlm.
Bi navê Evdalê Zeynikê û Robaskî Mon Amour du belgefîlmên
din ên Bulent Gunduz hene.
Mijara fîlm li ser vegera Delîl Dîlanar a piştî bîst û du salan
e. Biproblembûna filmê ji despêkê xwe ra xwe dide nîşan dayîn. Fîlm bi dîmenên konserên ku Delîl Dîlanar li bajarên
wekî Paris, Koln, New Yorkê dane dest pê dike. Temaşeker sedema vê despêkirinê
paşî fehm dike ku, derhêner dixwaze, bibêje ku Delîl Dîlaner bajarên pêşketîrîn
konseran dide lê nikare li welatê xwe konser bide.Piranîya me dizane ku ji ber
kîjan realîte û determînzmê nikare konserê bide em dizanin. Ma qey hayîya
derhênerê ji vî determînzmê tuneye? Bêguman heye. Derhêner bi xwe ketîye
kompleksa bindestî û çewsandî lê hayîya wî ji wî tuneye.
Mirovek li dû bîst û du salan vedigere welatê xwe. Rewîtiya ber bi zaroktiya xwe ve, bîra xwe
wenda dike. Gelo temaşevan dixwaze li fîlmekî çawa temaşe bike? Ji derhêner
dixwaze giranî bide ser kîjan kontekstê?
Min wekî temaşevanê sînemaya kurdî dixwast derûniya vî
mirovê ku piştî bîst û du salan vedigere welatê xwe, trawmaya wî, şokên wî, krîzên wî, tengezariya
wî, biyanîbûna wî, haliyeta ruhê wî, hîsiyata wî di fîlm de bibînim.
Fîlmê Kurdistan Kurdistan, di sala 2015ê de ketiye vîzyonê û
seatek û çil deqa ye, min heta dawî fîlm fehm nekir ku problem û derdê derhêner
çi ye, dixwaze giranî bide kîjan konteksta mijara xwe.
Di fîlmê Kurdistan Kurdistan de bîranînên ku di bîra Delîl Dîlanar
de mane, mirov dibêje qey Delîl Dîlanar ji bo ku wan bîranînan ji nû ve bijî vegeriyaye.
Li dû temamkirina temaşeya fîlm temaşevan
dikare bibêje ku derhêner giraniya fîlmê xwe li ser bîranînên Delîl Dîlanar
çêkiriye lê nekariye bîranînan li hevdu
girê bide, resimekî temamî derxîne.
Delîl Dîlaner ji bo ku kilameke kurdî gotiye mecbûr dimîne
ku ji welatê xwe derkeve. Di fîlm de bêwelatbûna kurdan (navlêkirineke xelet e,
a rast bêdewletbûna kurdan e lê fîlm wekî bêwelatbûna kurdan tê navlêkirin) li
ser çîroka Delîl Dîlanar tê problematîzekirin. Derhêner xwastiye çîroka Delîl
Dîlanar û bêwelatbûna kurdan girê bide. Lê nikarîye armanca xwe pêk bîne.
Derhêner asta kalîteya fîlm gelek xistiye jêr. Derhêner fîlm
ji hêla fonksiyonê ve zengîn nekiriye û bi pêş ve nebiriye, bandora negatîf a mudaxaleyên
derveyî yên ne hewce berbiçav e. Bi derhênerekî amator ev fîlm dê xweştir û
baştir bihata kişandin.
Lîstikvan, sehne, diyalogên
fîlm pir sunî, çêkirî, kerixî, ne xwezayî û ne rastbîn dimînin. Di fîlm de
gelek dîmen û sehneyên tewşomewşo û self-oryantalîzm hebûn: Mînak li gund çiqas
xort û navsalî hene, li kêleka hev rêz bûne, defê lê dixin. Bi rastî min ti
mentiq di vê sehneyê de nedît. Şevekê mîrê bilûrê Egîdê Cimo û Delîl Dîlanar ji
xwe re çend kilaman dibêjin, hemû gundî ji ber televîzyonan radibin tên li wan
guhdar dikin. Dema ku Delîl Dîlanar tê
Mûşê wekî siyasetmedarekî ji bo wî pêşwazî hatiye amadekirin. Hemû mirov, nas,
dost û gundiyên wî li ber balafirgehê kom bûne: Pêşwaziyeke kerexî û qet ne xwezayî
ye.
Ji ber navê fîlmê Kurdistan Kurdistan, min xwast li vî fîlmî
temaşe bikim. Derhêner çima ev nav li fîlmê xwe kiriye? Bi navlêkirina
Kurdistan Kurdistan, derhêner hem xwastiye çîrok umûmî bike hem zêdetirîn bi kapsam
bike. Wekî din hem bi navê fîlm hem jî bi naveroka fîlm xwastiye ji temaşevanan
re bilîze!..
Dema ku mirov wexteke dirêj li benda tiştekî be; libendêbûn,
bedeldayîneke mezin e lê encam ne li gorî dilê mirov be, şikestina mirov
girantir dibe. Fîlm jixwe cewaba bendewariya min neda, asta fîlm ji bendewariyên
min gelek nimztir e!...
* Ev nivîs berî di malpera Sînemaya Serbixwe de hatîye weşandin.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder