“Dîrok
Li mehabadê asê mayê.” Yehya
Omerî
Mi ke kitabê Komara Kurdistanê
ya 1946an qedinayî; persa ke bîya sey kulî, kurdê Rojhelatî û êye ke hayîdar
meseleyê hewtay û çar serrî yo ke xo ra persênî hişê mi de zimayî:
Gelo Qazî Mihemed şêr
bikerdênî senî qederêk Rojhelatî û kurdanê bînan bibîyanî? Eka cepheyê Mameşahê
de xo bidanî serê artêşa Îranî, Seqiz dicayî bikerdênî xo birasnî Sine,
meşterojê Komara Kurdistan senî bibîyanî? Peynîya înan zî bibîyanî sey kurdanê “Kela
Dimdimî” nîyî komarî hîna emir derg û mayende bibîyanî? Xo bi heme hêzanê xo yê
xo çîn û îmha bikerdênî, nîyî ver Îran de qezençê înan hîna gird bibîyanî?
Kurdê Rojhelatî bîyî di hetî,
hetêko semeda ke Qazî Mihemed hemverê artêşa Îran de şer nêkerdo, xo ver
nêdayo, ey rexne kenî, hetêko bînî zî heq danî ey û nêkerdişê şerî raşt vênênî.
Çend serrîyanê peyên de,
Bakurî de ser o Komara Kurdistan de kitabên baş yenî weşanayiş: Yadîgarên
Komara Kurdistan a Sala 1946an-1 ê Kakşar Oremar, Komara Kurdistanê ya 1946an ê
William Eagleton Jr, Sovyetlerin Oyunları Karşısında Kürdistan Hükümeti ê
Newşîrwan Mistefa Emîn û Kanlı Mahabad’dan Aras’ın Kıyılarına ê Necefkuşi Pisyan
û Komara Demokratik a Kurdistan ê Karim Husenî.
William Eagleton Jrê yo
pisporê rojhelatamîyanîn, kitabê xo yê bi Komara Kurdistan ya 1946an reya verîn
serra 1663ê de weşenaye. Serra 2019 de hetê Fahriye Adsay çarnîyayo kurmancî,
Weşanxaneyê Avesta ra zî weşanîyayo. Kitabî 183 rîpelan; hewtês beşan, di
vervateyan û îlaveyêk ra pê yeno.
Kitabê Komara Kurdistanê ya
1946an, sey xebatêka antropolojik, nuştoxê çimanê kurdan ra sebîyo çibîyo bi kronolojîkî meseleya xo vano
ma rê. Gelek babetan de zanayişanê
bidetayan dano ma; derheqa cuya rojane ya o wextan, rewşa verî û estabîyayişê
komarî, têkilîya kurdan mîyanîn, bi rûsan azerîyan, dewleta Îran, îngîlîzan û
Amerika ra, derheqa Barzanîyan de…
Wendişê no kitabî ra verî
derheqê Komara Kurdistan de zanayişê mi rêkûpêk nêbî, qismanê kitabanê ke bi
çend paragrafan behsa Komara Kurdistan kerdo, tira pê amênî. Fehm û ewnayişêko
mi yo heray û xorîn ser o Komara Kurdistan de çîn bî. Ez vakifê mesela
nêbo. Komara Kurdistan senî awan bîya,
se kerdo, senî raşîyaya mi tam nêzananî. Wendişê no kitabî no hetan ra ez bihêz
û aver berdo û ser o Komara Kurdistan de perspektîvêk rêkûpêk û fehmêko bidetay
û herayane da mi.
22 Çile 1946 de, Meydanê
Çarçira de, Komara Kurdistan bi merasimêk hetê Qazî Mihemedî ra amêyî îlankerdiş.
Komarê de atmosferêk
demokratîk û azadîwaz estibî, êye ke teberî ra amêbî komare ver no atmosferî de
şaş bîyênî.Komarî emir xo yê aşmanê kilm de sîstema xo saz kerdibi; artêşê xo
awan kerdibi, wezîran dîyar û peywirdar kerdibi, waştênî 700 dolarî meaşê bidî
Qazî Mihemed la o no meaşî qebul nêkerdbi, semeda perwerde wendekaran
erşawiyabî Bakuyî, weşanên radyoyî estbî, amêyişan Barzanîyan bi Mahabadî, îhracatê tutin kerdênî. Rojnameyê rojaneyê Kurdistan vejîyanî, bi nameyê
Helala, Agir û Hawar kovaran vetênî, perwerdeyî bi kurdkî dest pê kerdibi,
semedan dersan kitabî amêbî hedrekerdiş…
Çi heyf o ke verî teslîm
girewtişê komare de kurd heme arşîvê xo
veşnênî. Ez xo bi xo meraq keno, gelo no weşanan ra çîyêk resayo ewro?
Serra henzar û newsey û
çewrêsan de çar parçeyî Kurdistan senî rewşê de bîyî. Verî awankerdişê Komara
Kurdistanê de çi qewîmîyayiş bîyî? Kamcîn bîyayişê awankerdişê komarî vejênî
meydanî?
Bakur de Jenosîda Dêrsim bîya,
Bakurê dekewna bêvengîyêka vîstî serrîn î dest pê kena, Rojawa de şair, nuştox
û roşinvîrê kurdan mîyanê hewldananê sîyasî û weşangerî de bîyî, sey Hawar û
Ronahî kovaran vejênî. Başurê de Mele Mistefa Barzanî, hemverê dewleta İraqê de
nîyî hemverê teknolojîya teyarê de şer vîn kerdo, bi heme Barzanîyan derbasî
Mahabad bîyo. Rojhelatî de bajarê
Mahabadê de kurdê ha mîyan hewldayişanê ke xo bindestî ra bixelesnî!...
Sey êşiranê Celalî, Mîlanî,
Şîkakî, Herkî, Begzade, Zerza, Qerapapax( azerî yî la kurdkî qisey kenî û sey
kurdan ciwîyênî) Mamaş, Debokrî, Mangur, Gawurk, Kelhor, Caf Rojhelatî de êşirê
sereke yî. Êşira tewr pil Kelhor bî. Nufûsa Mahabadê o wext 16 hezar bîyo. Mahabadê
panç keyeyî cihûyan, di armenî yew fotografkêş, o bînî zî şerabroş û çend
azerîye karmend û mîsyoner estbî.
Serra 16 Îlonê 1942 de grubêk
kurdan bi kilmekî bi nameyê Komela; Komeley Jiyanewey Kurdistan yan Komeleya
Cuya Kurdistan rêxistina netewperwerî ya nimitkî ronênî. Roj ra rojî Komela
mîyanê bajarî de zêdeyêr biyênî bibandorî. Qazî Mihemed dima ra beno endemê
aye. Têsira partîya kurdanê Başûr bi nameyê Hiwa, ser o kurdanê Rojhelatî de
bîyo ke rêxistan wînayîn awan bikerî.
Tebaxa 1944ê de koyê Dalanparê
ke mîyanê sinoranê sêgoşeyê Iraq,Îran û Tirkîye de seba qebulkerdişê sembolîka
yewîtîya Kurdistana Gird, xencî Rojawa, mîyanê delegeyanî sê perçeyê bînê
Kurdistanî de kombîyayişêk virazîyayo û semeda berjewendîya Kurdistana Gird û
paştdayişa yewbînan “Peymana Hîrî Sinoran” îmza kerda. Qasim Qadiriyî Komela û
Rojhelatî, Şêx Ebeydullah Başûr, Qazî Mela Wehap zî Bakurî temsîl kerdênî.
Serra 1941ê
de Rojawayê Îranî, Rojhelatî Kurdistan, hetê bakurî YKSS, başûr ra zî Îngîlîz
dagir kenî.
Çend aktorî û hêz estî: Rûs, dewleta
Îran, azerî, kurd û eşîrê kurdan labêla hêz û aktorê dîyarker û subje rûs
î. Azerîyan û kurdan obje yî,
tayînkerdişê qederê xo rûsana besto û bi rûsan wazênî bibî subje.
Rûsan di reyî kurdan ra waşto
ke heyetî bierşawîyî Bakuyî. Reya verîn semeda ke kurdî nedekewî bînî
hakîmîyetanê hêzanê bînan, malumat dîyayo înan. La Rusan dîyo ke netewperwerîya
kurdan ha berzî bena.
Heyetê diyîn serra 19445ê de
şîyî Bakuyî. Rûs semeda ku kurdê
nêdekewî bînî sewbîna hêzan sey îngîlîzanî, bînê hakîmîyete Azerbeycan de û bi paşdayiş,
teşwiq, destek û hamîyetê rûsan de kurdan
ra waşto ke Mahabadê de nîmxoserîyêk înşa bikerî. Rûsan xencî çend kesan kurd
îkna kerdibi ke azadîya kurdan bê hegemonyaya Sovyetan realîze nêbena. Rûsan
kurdan ra vatênî wexta ke kurdan Tirkîye û Iraqê resayî xoserîya xo, o wext
tîya şima zî xoserîya xo îlan bikerî.
Silehatdarên rûsan soz dabi
heyetê ke sey tank, top, tivingê bi makîne, demançe, hetê aborî destek bidî
Mahabadî, perwerdeya leşkerî bidî kurdanî, wendekarî kurd Baku de şîrî zanîngeh
biwanî û matbaayêk bidî hukemata Komara Kurdistanî labêla nîmî sozê xo nêerdî
ca.
Bi teşwiqa Rûsan Komela nameyê
xo bedelnêna, kena Partîya Demokrata Kurdistanî.
Sebebê esasîya dagirkerdişê
rûsan no yo bî ke waştênî îmtîyazê petrolî bigîrî xo destî.
Labêla rûs hata peynî ser sozê
xo de nêvindênî, menfeat û berjewendîyê rûsan ke herême de qediya û ewca ra
vejîyayî kurd bi teyna serê xo yê mendî. Herçiqaş semeda xoverdayiş artêşêk viraştibi
zî, şer nêkenî, bêxoverdayiş Mahabad teslîmê dewlata Îran kerdibi.
31 Adarê 1947 de bi îdamê Qazî
Mihemed, Seyfî Qazî û Sadr Qazî Komara Kurdistan raşîyêna.
Qazî Mihemedî ra verî
teslîmgirewtişê komarî tira vanî”biremî” o vano, “ mi soz dayo netewa xo ke ez
înan muhafaza bikero, eka ez biremo zaf tehda û zirar bide mîlleta mi nayê ra
ez nêwazêno biremo, wa bêrî hesabanê xo mi ra bipersî.”
Komara Kurdistan, adirê
netewperwerîya kurdan Rojhelat wekerdî,
perçeyanê bînan de zî no adirê geş û berz kerdî. Komara bi emrê xo yê kilmêk
hama zî têsîra kurdan kena, hêvî û bawerîya înanê azadî zindî tepişêna.
Kurd hîrî sebeban ra vîndî û mexlub benî yew rîdî bêteknolojî diyîn zî
rîdî eşîran; çînbîyayişê aqil û peymanêk hemparî ra. Mersela Mîr Bedirxan, Simko Şîkakî, Şêx Sêîd,
Agirî, Seyîd Riza, ewro zî Bînxetî û
koyanê ma de ha rîdî teknolojî ra ha vîn
kenî…. Hîrîyîn zî rîdî îxanetê aktoranê dîyarkerî ma vîn kenî. Mahabadê rîdî
Rûsan ma vîn kerdî.
Çi rûs benî çi amerika beno,
no hêzî sereke tim wazênî kurdan semeda emelan û amacanê xo bikarbêrî û dima ra
kurdan nîm rayer de verdanî; danî kurdî vînkerdiş kenî la ganî ma hînî tarîxê û
vînkerdişanê xo rê bimûsî ke ma bi haweyêko tewbigerî ke ma bide înan
vînkerdiş.
Ewro zî ma nêzanî ma bawerîya
Ameriqa bikerî nîyî bawerîya rûs bikerî. Bitaybetî Bînxetî de serê ma
têmîyankewte yo labelê ganî Bînxetî de tarîx û qederê Komara Kurdistan tîya de
tekerûr nêkero!...
Kitabo ke bi nameyê Ji Rizgarkirina Hişê Ji Mêtingerîyê
yê Ngugî wa Thiong’o, Fexrîya Adsay îngîlîzî açarnoyo kurmancî, no kitabî
hemverê kolonyalîstan de şarê Kenya senî xo ver dayo, tecrubeyanê înan ma
wanênî. Ma tîya de vênêne ke
tîyatro semeda şarê Kenya hemverê kolonyalîstan de senî bîyo wasitayêk
bibandorê azadker î.
Ma zî Mababadê zî azadkerîya
opera vênenî. No kitabê tewr zaf zî bandora “opereya kurdan” bala mi antî. Aşma Adara 1945ê de Mabahabê de
grubêk xortanê partî bi nameyê “Dayika Niştîman” dest bi nîmayişkerdişê operayêk kerdî. Opera bi fekê Mahabadî ra bî,
mesajê netewperwerî danî. Cira verî sewbîna çîyî ê hende bandor û têsîrê şar
nêkerdbî. Performansa aye bibî sey ayîna dînî ya evangelîst. Fikr, hîs, ramanê
zafanê kesan bedelnabî. Aye Mahabad kerdî bajarêko netewperwer î. Atmosferê
bajarî bi netewperwerî pir kerdibi, Dayika Niştîman bandorêka gird kerdibi
kurdan ke reya verîn bi drameyêk biyênî şadê dej û jananê xo.
Semeda xo azadkerdişê
kolonyalîzmê ra no herdî nîmune, ma mojnêne ke huner senî cayo ke bibandor û
giring gêno. Nayê ra kolonyalbîyayox, hîna zaf huneranê xo geş û berz bikerî.
Hetobîn ra averşîyayişê netewêk, qasî averşîyayişê huneran aye yo. Huner azad
keno, aver beno û bextewar keno.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder